Geert Christenhusz

Geert Christianhusz

Geert C.A.M. Christenhusz (1949) studeerde na zijn Gym-α- diploma (1968, Twents Carmelyceum te Oldenzaal), Schoolmuziek- B (1973, Twents Conservatorium te Enschede) en een aanvullende cursus Cultuurgeschiedenis (1984, te Leiden). Hij doceerde aan de ArtEZ- conservatoria te Enschede, Zwolle en Arnhem, maakte deel uit van het lectoraat Theorie in de Kunsten van dezelfde hogeschool, was gastdocent aan de afdeling Toegepaste Kunst & Techniek van de Saxion Hogeschool te Enschede en aan de Hochschule für Musik Franz Liszt te Weimar (D). Van 1996 tot 2008 was hij werkzaam als theoriedocent aan de Hochschule für Musik in der Wilhelms Universität te Münster (D).

Tevens vormt Geert met Annet Meijerink de directie van Muziek Theater Bureau Mélange, waar hij het artistieke deel voor zijn rekening neemt.
Er verschenen reeds meerdere scripts voor muziektheater van zijn hand, zoals Het Grote Klank- en Lichtspel Oldenzaal 750 (1999), Der letzte Zug nach Berlin (2000), Il était une fois (2001), Die Geschichte der Lili Marleen (2003), Und dann…bleibt nur der Schmerz (2005), Joargang (2006), Scaramouche (2008), Op zeuk noar de Welle (2010) en Spiegels (2013) waarvoor hij ook de arrangementen en voor een deel de composities schreef.

In 2013 werd als laatste grote muziektheaterwerk i.s.m. Muziek Theater Groep en in een productie van Muziek Theater Bureau ‘Spiegels’ uitgevoerd. Geert stopte eind 2014 zijn artistieke activiteiten voor Scaramouche met een groot afscheidsconcert onder de aansprekende titel Coda & Epiloog om zich te storten op een academische studie muziekwetenschappen en muziekfilosofie aan de UvA(msterdam) en de UU(trecht). In dit kader ook staan voor de toekomst lezingenreeksen gepland, georganiseerd door Muziek Theater Bureau Mélange, waar muziek en kunstfilosofie uitgebreid aan bod komen.

Verder zijn er van Geert Christenhusz twee dichtbundels uitgebracht, Opus 1- 7 en Seizoenarbeid, componeerde hij o.a. koorwerken op teksten van Oscar Wilde en Charles Beaudelaire, talrijke missen en andere religieuze muziek en is er veel werk in het lichte genre van hem opgenomen op LP en CD.

Geert is ruim 46 jaar als dirigent en artistiek leider verbonden geweest aan Koor en Muziek Theater Groep Scaramouche, waarvan hij ook de oprichter is. Tevens was hij oprichter en dirigent/arrangeur van de landelijk bekende Big- Band Scaramouche, die haar activiteiten in de jaren ’90 staakte.

Voor zijn werk werd hij meerdere keren onderscheiden: in 1999 met de Cultuurprijs van de Culturele Raad Oldenzaal, in 2004 met de bisschoppelijke onderscheiding van de H.Willibrord voor zijn bijdrage aan de kerkmuziek in Nederland, in 2007 met de eerste prijs in de ‘Bart Chabot Dichtwedstrijd’, in 2008 met de benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje- Nassau en in 2009 met de Jan Kip- trofee voor zijn bijdragen aan het carnaval in Oldenzaal en Twente. Sinds 2010 bestaat de ‘Cultuurprijs Geert Christenhusz’ voor jong talent in Twente, die vanaf 2014 een vervolg kreeg onder de naam ‘Christenhusz Theaterprijs’.

VSBfonds
Prins Bernhard Cultuurfonds
CSK WbDesign
VSB Fonds
Slider

Talent

Heb je een talent op het gebied van muziek (klassiek/jazz/pop), dans, cabaret of een andere podiumkunst? Woon, werk of studeer je in Salland of Twente of ben je er zelfs geboren? Dan is er voor jou de Christenhusz Theaterprijs.

Voorrondes 2017

Arrow
Arrow
TwoB
ArrowArrow
Slider

Facebook

Vandaag een geweldige workshop gehad met de finalisten van de CTP, ze zijn er bijna klaar voor. Het is een genot om met Evert de Vries en Bart Peeters Weem te werken en met deze finalisten. Nog even doorwerken en repeteren en dan is iedereen klaar voor 22 november! De spanning stijgt!
www.christenhusztheaterprijs.nl
... Lees meerLees minder

Bekijken op Facebook